Dzisiaj zapraszam Was do kolejnego wpisu z kategorii zagadnienia prawne, tym razem poruszymy temat imprez masowych. Ważny aspekt dla wszystkich organizatorów owych imprez.
W tym wpisie będziemy posiłkować się Ustawą z dnia 20 marca 2009 r. o bezpieczeństwie imprez masowych. Tak naprawdę zrobimy translację z języka prawnego na język przystępny
Zacznijmy od tego czego ustawa nie dotyczy.
–imprez bezpłatnych, które są organizowane przez Ministra Obrony Narodowej, Ministra Sprawiedliwości oraz ministrów właściwych: do spraw wewnętrznych, do spraw oświaty i wychowania, do spraw szkolnictwa wyższego oraz do spraw kultury fizycznej na terenach, które im podlegają,
-imprez organizowanych w teatrach, operach, operetkach, filharmoniach, kinach, muzeach, bibliotekach, domach kultury i galeriach sztuki lub w innych podobnych obiektach,
-imprez organizowanych w szkołach i placówkach oświatowych przez zarządzających tymi szkołami i placówkami,
-imprez organizowanych w ramach współzawodnictwa sportowego dzieci i młodzieży,
-imprez sportowych organizowanych dla sportowców niepełnosprawnych,
-sportu powszechnego o charakterze rekreacji ruchowej, ogólnodostępnym i nieodpłatnym, organizowanych na terenie otwartym,
–imprez zamkniętych organizowanych przez pracodawców dla ich pracowników – jeżeli rodzaj imprezy odpowiada przeznaczeniu obiektu lub terenu, gdzie ma się ona odbyć.
Dobrze, zatem wiemy czym NIE jest impreza masowa.
A czym zatem jest?
Ustawa mówi, że imprezą masową są:
– artystyczno – rozrywkowe wydarzenia oraz zorganizowane wydarzenie oglądania przekazu telewizyjnego na ekranie o przekątnej minimum 3m.
*Imprezy te odbywają się na stadionach lub otwartym obiekcie, na którym liczba miejsc to minimum 1000. Spełniając jednocześnie warunki prawa budowlanego i bezpieczeństwa przeciwpożarowego.
*W hali sportowej lub innym pomieszczeniu, na którym liczba miejsc to 500. Spełniając jednocześnie warunki prawa budowlanego i bezpieczeństwa przeciwpożarowego.
-masowa impreza sportowa mająca na celu współzawodnictwo i popularyzację kultury fizycznej, i znowu odnosimy się do miejsca:
*Jeśli chodzi o stadion lub miejsce otwarte lub miejsce nie będące budynkiem ilość miejsc musi wynosić co najmniej 1000.
*Jeśli chodzi o halę, lub inny budynek niż hala sportowa, to ilość miejsc, to minimum 300.
– meczu piłki nożnej – czyli imprezę sportową mającą na celu współzawodnictwo w dyscyplinie piłki nożnej, organizowaną na stadionie lub w innym obiekcie sportowymi znowu ilość miejsc musi wynosić minimum 1000. Nie zapominamy dalej o przepisach prawa budowlanego i przeciwpożarowego.
“W przypadku organizacji imprezy masowej zakwalifikowanej jako impreza masowa podwyższonego ryzyka liczby udostępnionych przez organizatora miejsc dla osób wynoszą nie mniej niż:
– dla stadionu, innego obiektu niebędącego budynkiem lub terenu umożliwiającego przeprowadzenie imprezy masowej;
2) 200 – dla hali sportowej lub innego budynku umożliwiającego przeprowadzenie imprezy masowej;
3) 200 – dla meczu piłki nożnej.“
Na co zwrócić uwagę:
-czy impreza masowa jest imprezą podwyższonego ryzyka, to znaczy czy na podobnej imprezie dochodziło do aktów niepożądanych
-jaki będzie czas imprezy – czyli jest to czas w jakim uczestnicy mogą wejść na dany obiekt i o której godzinie go opuszczą.
–liczbie miejsc, ale to już wiemy z poprzednich akapitów…
–instytucjach zagranicznych – szczególnie jest to ważne w czasie organizowania meczów piłki nożnej, gdy podczas imprezy będą instytucje zapobiegające i zwalczające przejawy chuligaństwa.
-kto jest organizatorem.
–regulaminie obiektu.
–kierowniku do spraw bezpieczeństwa, to osoba reprezentująca organizatora w sprawie zapewnienia bezpieczeństwa uczestnikom imprezy.
–służbie informacyjnej, która podlega kierownikowi bezpieczeństwa, w tym spiker zawodów sportowych.
–służbie porządkowej – podległej kierownikowi bezpieczeństwa.
–możliwościachprzeprowadzenia imprezy, tj. warunki higieniczno-sanitarne, bezpieczną infrastrukturę, 0,5 m2 na osobę na otwarty terenie.
–zabezpieczeniuterenu,
–zezwoleniuna imprezę masową – wydane, w drodze decyzji, przez wójta, burmistrza albo prezydenta miasta właściwych ze względu na miejsce przeprowadzenia imprezy masowej,
-dokumencie potwierdzającym tożsamość.
BEZPIECZEŃSTWO PRZEDE WSZYSTKIM!
Organizatorze imprezy masowej, oto kilka punktów, o których musisz pamiętać.
– musisz spełnić wymogi dotyczące prawa budowlanego, sanitarnego oraz ochrony przeciwpożarowej,
-musisz zapewnić udział służb porządkowych i informacyjnych i nadrzędnego nad nimi kierownika do spraw bezpieczeństwa,
-pomoc medyczną,
-zaplecze higieniczno – sanitarne,
-nie zapomnij o wyznaczeniu drogi ewakuacyjnej oraz dróg umożliwiających dojazd pojazdom służb ratowniczych i Policji,
-stwórz warunki do łatwej łączności dla służ zabezpieczających imprezę,
-na imprezie masowej nie może zabraknąć sprzętu ratowniczego i gaśniczego,
-wydziel pomieszczenie dla służb kierujących zabezpieczeniem imprezy masowej.
I teraz tak, trzeba wziąć kalkulatory do ręki, ponieważ ustawa mówi jasno, jaka powinna być liczebność służb porządkowych i informacyjnych. Na imprezie, która nie jest podwyższonego ryzyka: “co najmniej 10 członków służb: porządkowej i informacyjnej na 300 osób, które mogą być obecne na imprezie masowej, i co najmniej 1 członek służby porządkowej lub służby informacyjnej na każde następne 100 osób, przy czym nie mniej niż 20% ogólnej liczby członków służb stanowią członkowie służby porządkowej“.
A jeśli jest to impreza podwyższonego ryzyka, to: “w przypadku imprezy masowej podwyższonego ryzyka – co najmniej 15 członków służb: porządkowej i informacyjnej na 200 osób, które mogą być obecne na imprezie masowej, i co najmniej 2 członków służb: porządkowej lub informacyjnej na każde następne 100 osób, przy czym nie mniej niż 50% ogólnej liczby członków służb stanowią członkowie służby porządkowej.“
W razie pożaru lub innego zagrożenia organizator powinien mieć gotową instrukcję postępowania, wykonaną na podstawie rozporządzenia wydanego przez właściwego Ministra do spraw wewnętrznych.
Na imprezę masową uczestnicy nie mogą wnosić broni ani żadnych niebezpiecznych przedmiotów.
Dozwolona jest sprzedaż alkoholu maksymalnie 3,5%(przez podmioty mające zezwolenie, w miękkich opakowaniach w wyznaczonych miejscach) z wyłączeniem imprezy podwyższonego ryzyka. Składając wniosek, należy dołączyć informację o miejscach sprzedających alkohol na imprezie masowej.
Organizator może zażądać dokumentu samotożsamość od kupującego bilet na imprezę masową
Należy pamiętać o rejestrowaniu przebiegu imprezy masowej, niektóre stadiony z góry są wpisane na listę miejsc, na których imprezy muszą być rejestrowane. Jest to określane decyzją wojewody, jeśli dany stadion nie jest na takiej liście taką prośbę może złożyć wojewódzki Komendant Policji lub Straży Pożarnej.
Kiedy dostaniemy zezwolenie i co zawiera?
Zezwolenie lub jego odnowienie dostajemy na co najmniej 7 dni przed planowaną imprezą.
Zezwolenie zawiera:
nazwę organizatora, rodzaj i nazwę imprezy, miejsce i czas przeprowadzenie imprezy, maksymalna liczba osób biorących udział w imprezie, liczbie służb porządkowych oraz informacje o sprzęcie rejestrującym wydarzenie.
Jeśli organizator planuje cykliczne imprezy masowe w tym samym miejscu, odpowiedni organ może wydać zezwolenie na cały rok.
Informacje o wydarzeniu trzeba przekazać odpowiednim służbom na 14 dni przed planowaną imprezą, tj, Policji i Straży Pożarnej.
W tym wpisie zebrałam najważniejsze informacje. W ustawie znajdziecie również informacje o przetwarzaniu danych osobowych oraz szczegółowe informacje o organizowaniu meczu piłki nożnej, zatem po więcej odsyłam was do ustawy